lördag 15 augusti 2009

te - en trogen vän

Denna sommar har jag legat lågt med tehandlandet och bloggandet har tyvärr varit helt nedlagt av flera anledningar. Kort sagt har det hänt mycket i mitt liv det senaste halvåret och har nyligen blivit "hemlös". Har dock för närvarande tak över huvudet tack vare en god vän och därmed även tillgång till internet.

Paradoxalt nog har jag nog aldrig druckit så mycket te som under de senaste månaderna. Jasminpärlor och maojian på morgonen och som törstsläckare. Arbetar-påste från lipton på sommarjobbets samtliga raster. Något lyxigare te till kvällen eller nyplockat ört-te när jag haft tillgång till det. Jag har även tagit upp vanan att dricka te till maten. Te och mat passar otroligt bra ihop, precis som Petter Bjerke skriver i sin bok. Det handlar bara om att matcha rätt te till rätt mat med avseende på smak och doft, men även balans mellan värmande och kylande effekter. Dock föredrar jag personligen att inte använda gong-fu cha metoden som ger koncentrerat te till mat då det kan interferera med matsmältningen. Dessutom är gong-fu cha något som man bör lägga lite tid och omtanke på, inte bara skölja ner maten med. Så då föredrar jag istället att brygga på konventionellt sätt som på dim sum restauranger eller i glas. Ett trevligt te till maten kan verkligen balansera måltiden på ett fantastiskt sätt!

Jag var även förbi In the Mood for Tea som nyligen öppnat efter en månads sommaruppehåll. Det är alltid lika trevligt att gå förbi butiken. Servicen och bemötandet är som vanligt utmärkt och sortimentet tillfredställande. Det blev inget storköp eftersom jag är så pass mobil vandrar med en kopp och en liten gaiwan. Dock fick ett hekto mi lan xiang från i år följa med i väskan.

Det känns betryggande att te följer med mig i livet, trots livets vändningar och krumsprång. Och förhoppningsvis får bloggen följa med ett tag till, särskilt då det är så roligt att få vara med och ge mitt bidrag till Sveriges lilla, men mycket dedikerade te-scen.

4 kommentarer:

M-V sa...

kul att du skriver igen, altid trevligt att läsa dina välskrivna inlägg!!, själv dricker jag (just nu)arbetar te i form av grönt påste smaksatt med citron, längtar till mina jasmin pärlor där hemma!

Tekoppen sa...

Så kul med ett inlägg på din blogg! Hoppas att du snart hittar någonstans att slå dig ner med vattenkokaren. Hoppas verkligen att din blogg består!

shomen sa...

Härligt att se en post av dig igen, du är saknad. Jag har själv en del turbulens i livet så jag förstår hur du har det, ibland måste annat komma före bloggandet. Men trots det så kan te finnas med hela tiden och ge det där goda i livet man kanske saknar i övrigt just då. Hoppas du kommer tillrätta och vill göra fler inlägg framöver!

Senchaholic sa...

Du har fina gaiwans och koppar. Var har du fått tag på dem någonstans?