måndag 18 augusti 2008

Bai ji guan

Jag kom över detta te för cirka ett halv år sedan tror jag. Fick köpa det ur vad jag tror var en provbox då det inte fanns för normal försäljning. Men då jag frågade efter det, eftersom jag var och är mycket intresserad av Wuyi oolong, fick jag köpa ett hekto.

Mycket vackert redan i torrt tillstånd, nästan skimrande



Det som slår en omedelbart är hur delikat det är i jämförelse med de flesta andra oolong från Wuyi. Varken rostning eller oxidering är särskilt långt gången vilket kan ses på bladen. De uppvisar även andra anmärkningsvärda saker som en särartad gul färg som är karaktäristisk för Bai ji guan-sorten. Bai ji guan är för övrigt en av fyra legendariska Wuyiteer Si da ming cong.



- Bryggmetod: Gong-fu
- Kärl: 90 mL gaiwan
- Mängd: 70% av gaiwan
- Vattentemperatur: ca 95 grader celcius
- Bryggtid: Svår att specificera då jag går främst på intuition, men som vid bryggning av Da hong pao.

Klar och fin bryggd



Omedelbart känner jag en rik, parfymerad väldoft från både teet och gaiwanlocket. Aromen är svår att beskriva exakt som hos alla bra högklassiga teer, men påminner om doften av krossade skogsörter, anis eller lakrits. Det påminner även något om den kinesiska örten "jin yin hua" det vill säga torkad kaprifol som används inom den traditionella medicinen. Avslutningsvis kommer en citrusartad syrlighet.
Detta är ett delikat, men samtidigt väldigt parfymerat oolong, som uppvisar den robusta Wuyi-typiska karaktären. Riskerna med detta te är att det blir surt och hög färdighet måste till både vid odling och hantering men även bryggning för att undvika detta. Men det är dock inte ett svårbryggt te. Då det är lågrostat kan jag tänka mig att kvalitén på tebladen och oxideringen påverkar just detta oolong särskilt mycket, då eventuella skavanker inte kan "rättas till" med mer omfattande rostning.

Denna kvalité hade många intakta blad





Ett slutgiltigt omdömme är svårt att ge. Jag är verkligen en stor älskare av högaromatiska, nästintill parfymerade teer, men samtidigt ogillar både jag och min kropp väldigt syrliga teer, vilket Bai ji guan kan bli om något inte går som det ska. Trots att jag gillade den kvalitén jag köpte, ser jag fram emot att prova andra, mer delikata kvalitéer.

2 kommentarer:

Anonym sa...

otroligt vackra färger bladen har, passar till "höst-temat":)

Tekoppen sa...

Verkar som ett intressant oolong!