fredag 12 december 2008

En tråkig sak och en rolig

Jag upptäckte till min besvikelse att tebrickan jag köpte för några få månader sedan hade fått tre sprickor i bottnen.



Det droppar cirka varannan sekund vilket blir ganska mycket vätska efter ett tag. Jag visste i och för sig att tebrickor helt i trä/bambu tenderar att spricka med tiden, men inte så här fort. Sånt är livet antar jag. Så nu blir det istället att brygga såhär, vilket i och för sig inte är fy skam:



Iallafall tills att jag lyckas laga sprickorna med silikon eller vad som nu kan tänkas fungera. Tänk på det när ni köper brickor, att har dom inte plastbehållare och är helt i trä, finns det en sannolikhet att de spricker någon gång i framtiden. Det beror givetvis på kvalitén också.

På det positiva sidan så införskaffade min sambo en fin ny gaiwan idag som jag fick låna till att brygga ett mycket fint höstskörds tie guan yin. Jag ska nog köpa mig en lyxigare variant snart, men den jag hade ställt in mig på hade någon annan dessvärre köpt. Jag kollade in en fin liten porslinskanna, men funderade över dess användsningsområden. Vad tror ni? Vad är fördelarna med att använda en liten porslinskanna när man kan använda gaiwan och zisha-kannor? Jag antar att porslinskannor, iallafall den, är något mindre ömtåliga vid transport än sköra gaiwaner..

7 kommentarer:

Tekoppen sa...

Tja, nu kommer jag inte på några exempel, men nog finns det teer som mår bättre i en liten kannan än i en stor, och som inte passar i oglaserad kanna? Fast du har nog rätt i att dessa går lika bra i gaiwan för det allra mesta. Men alternativ är kanske inte så dumma? Är den gaiwan du lånat från ItMfT? Tycker mig ana detta på din bild. Hm - plötsligt vet jag inte alls om jag vill köpa en tebricka helt i bambu...

Anonym sa...

Jag tycker det är estetiskt mycket tilltalande med yixingkanna + fat sådär, men såklart synd på din bricka.

Jag hade själv ställt in mig på att skaffa en gaiwan på In the Mood for Tea som var slut när jag kom dit. Den hade ett blått fenixmotiv och en mycket attraktiv form. Det syns inte riktigt på din bild men det skulle kunna vara den.

I dess ställe fann jag istället en gaiwan som inte funnits senast jag var där och som jag köpte istället och nu är djupt förälskad i. Så en tråkig sak och en rolig även där.

Jag har en liten porslinskanna som jag tagit till jobbet sedan min gaiwan där gick i kras. Kannan är stadigare och mer portabel helt klar, men har inte samma känsla. Jag skulle kunna tänka mig att skaffa en till för, kanske framför allt för grönt te.

Tekoppen sa...

Jag gick ändå till ItMfT och försökte köpa en sådan bricka, men det var tydligen fler som hade spruckit i kylan och de ville inte sälja ohållbara brickor. Tråkigt, för de var himla fina!

Antonio Dahlin sa...

Anders:

Samma sak hände faktiskt mig. Jag hade också ställt in mig på en särskild gaiwan som råkade vara slut. Det är iallafall ett dynamiskt gaiwansortiment de har i butiken hehe. Jag tror att det kommer att komma fler med fenixmotiv och gaiwaner i högre prisklasser inom en ganska snart framtid. Farligt för plånboken dock...

Tekoppen:

Ja det känns faktiskt lite tråkigt, men ansvarsfullt från butikens sida. Jag gillar verkligen bambu som material, men det verkar som om man vill att de ska hålla länge så verkar det klokast att köpa en i dyrare bambu. Jag har för mig att det heter moso-bambu från Taiwan. Jag tror taiwaneserna är ganska bra på bambuhantverk, på Hou de's webshop finns ju gong-fu teredskap i bambu för 900 USD om jag inte minns fel.

Anonym sa...

Det finns bättre tebrickor och det finns sämre, men risken är lika stor med trä som med bambu att de spricker.
Det är alltså ingen skillnad så sett.

Antonio Dahlin sa...

Anonym:

Det beror ju på om det finns tråg, i antingen metall eller plast, till brickorna. Vilket ofta finns till träbrickor och mer sällan till bambubrickor. Men det verkar också som att det är stor skillnad mellan kvalitén på trä respektive bambu, snarare än mellan materialsorterna.

Anonym sa...

Med tråg menar du utdragbar låda? De finns lika ofta i bambus tebrickorna.
Den tror inte jag spelar in, det handlar nog snarare om kvalitén på trät eller bambusen. Tidsaspekten är en annan sak, och förvaringen en tredje..