torsdag 13 november 2008

”High mountain wild tree” 2000 I.T.M.F.T

Förvirrande namn eller hur? Inte mycket att gå på. Tur för mig att jag fick prova i butik och tyckte att det var värt att slå till eftersom priset var ganska bra. Omslaget liknar det mycket kända ”big green tree/ Dalushu”-märket från Menghai som är mycket eftertraktat. Dock skiljer det sig på ett antal punkter från high mountain wild tree omslaget. Vilket i och för sig inte är ovanligt, då det är vanligt att mindre kända producenter duplicerar mer kända omslag för att använda dem till sina teer.



Teet avger en doft som säger mig att det lagrats i ganska hög luktfuktighet. Vilket visar sig i en något källarlik doft. Färgen är även relativt mörk för att vara från 2000. Disken (som i diskus) är medelhårt pressad vilket är ett klart plus. Jag har aldrig förstått meningen med att pressa ihop te till ett stycke bly. Det blir ju bara kross av alltihop.

Bryggningskärl: 100 mL zishakanna
Vattentemperatur: 95 grader celcius
Metod: Gong-fu med en sköljning




Konsistens är lätt till medeltjock. Fin ljusröd färg. Tydliga inslag av trä vilket jag anser vara huvudinslaget, samt en trevlig sötma. Därefter följer en trevlig torrhet som övergår i en fruktig syrlighet som känns i käkregionen. Bryggbarheten är mycket god och det går att brygga cirka 15 gånger.



Detta te är trevlig att ha att göra med och helt klart värt pengarna; cirka 100 kr hektot. Men inte så mycket mer spännande än så. Sen behöver inte allt te vara fantastiskt, ibland så räcker trevligt nog så väl. Det fungerar även mycket bra i samband med måltid då det kan underlätta matsmältning. Efter att ha provat några mer torrlagrade sheng så måste jag säga att detta är lite väl fuktlagrat för min smak. Det saknar samma kraft och fruktighet som mer torrlagrade. För mig som konsument så känns det av princip lite halvkul att köpa något som är så uppenbart plagierat, dvs omslaget, och utan att känna till några väsentliga detaljer som skörderegion, producent osv. Men så länge priset är förmånligt och man får smaka teet i förväg så har man lite att förlora.

Snart kommer det inlägg om fler gröna puerh, bland annat ett mer torrlagrat. Håll till godo!

2 kommentarer:

Tekoppen sa...

Inköpt på ItMfT?

Antonio Dahlin sa...

Ja precis. Det finns till och med på hemsidan om jag inte minns fel.