torsdag 6 november 2008

Movin, movin, movin..

Har flyttat till en ny lägenhet den senaste tiden, men nu är väl det mesta i ordning. Vilket ger tid för bloggande, som jag dessvärre inte tagit mig för. På allt för länge. Under flyttens enklare förhållanden gavs inte så mycket utrymme för ordentlig gong-fu bryggning utan istället blev det större mängder grönt och jasminte. Lika bra att göra slut på årets gröna, då de tappat sin fräschör en del. Särskilt steamed green av någon anledning. Och jasminpärlor bryggs snällt med nästan kokande vatten rakt ur gaiwan. Denna beprövade metod för jasminpärlor fungerar, enligt egna erfarenheter, även mycket bra för jasmine silver needle. Har inte gillat det teet så mycket förut delvis på grund av att det gav ett visst obehag i magregionen. Men även för att jag inte tyckt att det smakade så mycket. Men att låta det ligga längre, men varmare vatten och drickas direkt ur gaiwan, det gav ett te som var mer min melodi. Dock föredrar jag jasminpärlor fortfarande då det levererar en tjockare, rikare bryggd vilket jag uppskattar. Å andra sidan finns det de som föredrar mer eteriska nyanser.



Utvecklade även ett tycke för ITMFT's budget-shui xian som jag köpte på kul. Ett ganska enkelt, högrostat yancha utan särskild eftersmak, nyanser eller fruktighet. Däremot rikt, något sött med en trevlig rostad ton som tål att bryggas ett flertal gånger. Och kanske viktigast av allt; det smakar inte bränt bildäck. Vilket inte är ovanligt när det kommer till yancha i låg-mellanprisklass tyvärr. Passar säkert bra till mat.

Just nu avnjuter jag en i andakt tillredd session av ITMFT's bästa song zhong dancong. Varje gång jag dricker det blir jag förvånad över hur exeptionellt bra det är. Mycket snart kommer det inlägg som inte enbart består av pladder, utan handla om bland annat tre gröna puerh.

På begäran lägger jag även upp några bilder på min nyaste kopp. Jag gillar verkligen den grunda, vida designen och det faktum att den är handmålad. Jag skulle dock vilja hitta en ännu större kopp som kan hålla en hel bryggning på 90-120 mL, men med liknande design.



1 kommentar:

Tekoppen sa...

Pladder? Inte alls! Kul, har längtat inlägg. Ibland kan det vara väldigt befriande att "höra" någon bara berätta lite avspänt om sina te-upplevelser. Utförliga recensioner är inte det enda goda här i tebloggvärlden!