måndag 24 november 2008

Shincha vår 2008

Fredrik, bloggare på Texter om te skrev i början av oktober om ett av årets fina shincha personligen importerat av sin vän Yoshishiro Takahashi från Japan. Han hade även den stora vänligheten att skicka mig en prov.

Jag drack en hel del kommersiellt sencha före jag blev frälst av en mer hantverksmässig tekultur, alltså av ganska låg kvalité som man hittar i vanliga tebutiker. I takt med mitt ökande teintresse har jag blivit allt mer nyfiken på riktigt bra japanskt te. Jag hade före provningen svårt att tro att de mer eller mindre sträva, höiga, bittra sencha jag testat innan var representativa för japansk tekultur.

Shincha-provet kom med ett mycket fint stycke kalligrafi.



Redan innan bryggning kan man se den fina kvalitén och bladen avger en rik doft.



Parametrar: 100 mL gaiwan, 60-70 gradigt vatten, lätt täkt gaiwanbotten. Behandlas i övrigt som kinesiskt maojian. Det verkar som om den allmänna metoden i Japan är att låta teet dra i 2-3 minuter i en kyusukanna, men jag gong-fu bryggde istället, dvs, kortare bryggningstid. Dessutom äger jag inte heller någon kyusu.



Första bryggningen inleder med fräscha, söta, vegetabiliska intryck. Medelfyllig kropp som avslutas med en lätt bitterhet som känns passande. Andra bryggningen är inte helt oväntat fylligare, sötare med något ökande bitterhet. Den vackra limegröna färgen blir också djupare. Det örtiga, övergår gradvis i mer algigt med litet ökande bitterhet. För mig höll det i cirka 4-5 bryggningar.



Jag är på det hela taget mycket nöjd med detta shincha och är glad att den Japanska stilen inte gör en besviken. Det påminde som sagt en hel del om pre-qingming grönt te, som maojian. Dock är en utstående karaktär den avslutande trevliga bitterheten som känns typisk japansk. I framtiden kommer jag definitivt att utforska högklassiga japanska teer ytterligare. Ett sådant projekt att prova matcha och lära mig mer om detta sorts te som ett sätt att utöva Song dynastins beredningsteknik. Tack till Fredrik och Yoshishiro för denna upplevelse!

2 kommentarer:

Tekoppen sa...

Jag har också fått ett smakprov och det var en av de bättre sencha som jag har druckit. Jag brygger i sil med 30 sek-1 min dragningstid och fått ingen bittherhet alls. Bara en mild, gräddig, vegetabilisk smak. Jag föredrar att inte brygga sencha i gaiwan eftersom min erfarenhet är att "vanlig" silbryggning blir bättre.

Fredrik Busk sa...

Haha! Min halvdana kalligrafi är publiserad =P

Glad att du är nöjd med teet!