söndag 20 april 2008

Reflektioner, tankar och förhoppningar

Några reflektioner jag haft på sistone:

Både månadens pengar och min te-stash börjar ta slut. Eller nja, jag har ett gott förråd av Wuyioolongerna Bai Ji Guan, Da Hong Pao och Shui Jin Gui, men mina taiwanoolonger är slut och har endast lite bottenskrap kvar av Feng Huang Dancong oldtree. Blir definitivt mer F.H Dancong i framtiden, då det är ett mycket trevligt te och räkna med att recensioner kommer inom en inte allt för avlägsen framtid.

Men varför inte nöja sig med dessa tre ypperligt fina Wuyi-teer då? För det första är dom åt det lite dyrare hållet och värda att spara på och kanske dricka lite andra, eventuellt billigare teer i vardagligare sammanhang. För det andra så tycker jag att det är en stor njutning att kunna välja mellan ett bra utbud av fina teer av olika genre och typ. Ibland törstar man efter en fräsch ljus, rullad höghöjds oolong och ibland vill man förtrollas av en mörk, mustig klippoolong, eller berusas av ett fruktigt, nästintill parfymerat högaromatiskt te.

Sedan finns det en samlaraspekt på det hela som gör det till en spänning att ha ett litet bibliotek av olika teer. Jag har allt eftersom samlat på mig 6 stycken likadana, mellanstora metallburkar från granit med ett griffelfält på framsidan där man kan skriva ner anteckningar om teet och eftersom det är griffel så kan man sudda ut texten med vatten sen om man önskar "byta etikett". Mycket smart. Jag hoppas på att kunna samla på mig fler sådana burkar så att biblioteket kan se någorlunda enhetligt ut.

Jag är även mycket intresserad av att börja samla puerh-teer, men så vitt jag förstår är det en snårig och stundtals riskfylld värld att ge sig in i, så det får komma med tiden. Utbudet av mer eko-vänliga, vildare puerh-sorter är i dagsläget inte speciellt stort för den oerfarne, men jag hoppas att detta kan komma att ändras i och med ett ökat intresse för te i Sverige.

2 kommentarer:

Tekoppen sa...

De teburkarna låter som precis vad jag letar efter, men tyvärr verkar de inte finnas med på Granits hemsida. Vet du om de fortfarande går att köpa där?

Antonio Dahlin sa...

I vintras så var de slut och jag fick höra att de hade upphört i sortimentet. Konstigt nog dök de upp några månader senare, även på hemsidan:
http://www.granit.com/?id=800

Det är den i mitten som jag har flera av. De flesta granitaffärer verkar ha dessa burkar. Dock vore det intressant att veta hur länge de kommer att ha kvar dem den här gången.