onsdag 9 april 2008

Wuyi oolong: Da hong pao

När jag drack detta fantastiska te igår slog det mig att jag måste skriva ett inlägg om det i bloggen, även om det inte blev av förrän idag. Och man kan säkert inte skriva för många inlägg om Da Hong Pao, så det kommer säkert att bli fler i framtiden. Men för att komma till saken. Ni som läst föregående inlägg känner till att Da hong pao är ett av Wuyitraditionens fyra kända teer. Namnet kommer från en legend där en Tang-kejsares mor ska ha botats från en allvarlig sjukdom med hjälp av blad från särskilda tebuskar i Wuyi. Dessa buskar blev sedan hedrade och klädda i röda mantlar.

Dessa buskar, eller träd, växer fortfarande i Wuyi och då skörden uppgår till endast några kilo per år, är alltså te från just dessa autentiska buskar oerhört dyrt och kan kosta miljontals kronor per hekto. Dock kan jag tänka mig att det mesta distribueras inom Kina eller ges som tribut till olika ämbetsmän. Dessutom har jag för mig att man precis slutat skörda dessa teträd, men jag kan ha fel. Den Da hong pao som finns på marknaden idag för oss konsumenter är i bästa fall från sticklingar från de ursprungliga tebuskarna, som alltså är genetiskt sett lika. Dock förekommer det säkerligen en hel del förfalskning, som i resten av tevärlden.

Den enda Da hong pao jag druckit är från In the Mood for Tea i Stockholm och är hittills ett av mina absoluta favoritteer. Det är i den lite högre prisklassen, men definitivt värd priset.



I en uppvärmd gaiwan doftar de torra bladen fruktigt och friskt. Färgen är klart orange till bärnsten. Smaken är lätt, klar, ren med en tydlig fruktighet och måttlig rostning. Doften, särskilt i en torr kopp eller gaiwanlock är intensivt blommig och fruktig, nästan berusande.



Den andra infusionen tenderar att vara fylligare, vilket är det vanliga med oolong rent generellt, fruktigare med mer sandelinslag än den första, samt en lätt behaglig syrlighet i slutet. Sandelsmaken håller ut lång tid efter sväljning. Smaken håller i cirka 5 infusioner, men kan bryggas upp till 9-10 ggr med avtagande arom. Efter 7 infusioner är bladen mörkgrönbruna med lila inslag, hyfsat hela, medelstora vilket visar på god kvalité.




Mina bryggparametrar för detta te är: cirka 16 sek de första 3 bryggningarna, sedan kan man öka på lite beroende på hur man vill ha det, ev 4 sek mer varje bryggning. Jag använder vatten runt 95 grader celcius och en liten gaiwan som fylls till hälften ungefär, eventuellt lite mindre.
Jag finner många likheter mellan detta Da hong pao och Feng Huang Dancong (Phoenix oolong). De torra varma bladens doft påminner om persika och den fruktiga kroppen påminner båda om Feng huang dancong, i alla fall den old tree varianten som In the Mood for Tea säljer. Dock tycker jag personligen att Da hong pao är mycket mer lättbryggt. Detta fina Wuyité rekommenderas starkt!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Intressant! Då jag finner Phoenix Oolong mycket trevlig ser jag fram emot att pröva Da hong pao.

För övrigt trevlig blogg med väl beskrivet tillvägagångssätt vilket underlättar för nybörjare. Keep up the good work!

Tekoppen sa...

Är Da hong pao det wuyi-te som kallas Red robe på engelska?

Antonio Dahlin sa...

tekoppen:

Alldeles riktigt. Det brukar även kallas Big red robe, då "Da" i namnet betyder stor.