onsdag 17 september 2008

En liten uppdatering

Inte uppdaterat bloggen på alltför lång tid vilket inte bra när man försöker hålla kvar och locka till sig läsare. Fy på mig. Men förhoppningsvis är inte allt hopp ute än. Det kommer en hel del nya inlägg inom en snar framtid. Idé efter idé har poppat upp i mitt huvud, men tiden har inte funnits för att kunna skriva något seriöst och bra. När jag väl hade tid, dvs för 3-4 dagar sedan, då blev jag förkyld istället och inspirationen sänkes rätt rejält. Men nu är jag nästan fullt återhämtad, tack vare vila och jag inbillar mig, den ordentliga mängd värmande puerh jag druckit under tiden. En del har hänt sedan jag skrev sist. Jag har köpt ett litet antal nya teer, varav 2 gröna puerh och ett high-end dancong. Dessutom har jag i present fått en aqua grad-vattenkokare samt lite te och en fin ny tillbringare. Sedan har det provats te lite till höger och vänster.

Under tiden har en hel del funderingar kommit upp som jag gärna delar med mig av och kan förhoppningsvis inbjuda till diskussion. På vilka olika sätt förhåller sig tedrickare till te och varför? Vilka fördelar och nackdelar innebär ett ökat intresse för högklassigt te och därmed ökad efterfrågan? Tekniskt och akademiskt kunnande vs gong-fu, känsla och ande? Kommersialism vs hantverk och kärlek för te? Hälsoaspekter på te. Vem är egentligen mästare eller expert?

Dessa ämnen kommer att skrivas om inom kort, så jag hoppas att ni håller tillgodo så länge med en kopp virtuellt te.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Antonio,

Jag har börjat följa din blogg och finner den mycket läsvärd och lärorik, speciellt som jag försöker förkovra mig i oolongkulturen.

Fina fotografier också!

Jag tycker det är intressanta frågor du tar upp och ser fram emot att följa, och kanske även delta i, diskussionerna framöver.

Tekoppen sa...

Jag kommer att kika in på din blogg ända tills den dag då inläggen blir lika sällsynta som påfåglar i Norrland. Men det gläder mig att nya inlägg kommer snart :) Förresten har det dykt upp en ny tesida... www.texter-om-te.se - Den befinner sig ännu i sin linda, men det ska nog rådas bot på snart.

Antonio Dahlin sa...

Tackar ödmjukast för era vänliga ord! Att veta att folk läser, kommenterar och uppskattar bloggen är verkligen en sporre att försöka skriva så ofta och så bra som möjligt.

Mvh Antonio