söndag 28 september 2008

Söndag kväll

Åter en helg har passerat. Det har blivit en del svampplockning, rensning och torkning precis som helgen innan. Det börjar ta sig lite i svamplagret, även om volymförlusten mellan färskt och torkad form är rätt stor. Men det är väl som med te, när det är i torr form så är det även mycket drygt samt förvarings och transportvänligt. Det kanske vore nåt: En svamp-bing..

Inspirerat av deras nya webbshop, blev det även en liten visit på tebutiken Chaikhana som jag bara gått förbi tidigare. Har hört mycket bra om den och dess utbud, även om jag förhållit mig något reserverad inför den då de har haft ett fokus på brittisk-indisk te. Vilket inte varit ett huvudområdet för mig som varit främst intresserad av Kinas teer. Dock blev det provköp av två av deras finaste darjeeling. Mer om detta i senare inlägg. Men jag kan gott säga att jag blev positivt överraskad, både när det gäller te och affär.

Min lilla bit 2002 Fengqing sheng puerh håller på att ta slut. Kanske blir det ett litet besök på In the Mood for Tea nån gång snart...

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej låter så skönt med svampplockning och så undrar jag förstås om man kan få önska sig en liten påse trattisar i julklapp? La Madre

Anonym sa...

Spännande! Jag ser fram emot vad du har att säga om de darjeeling du köpte.

TeBloggaren sa...

Ibland kan jag känna att det är synd att ingen av oss tebloggare är så passionerad för Assam, Ceylon och andra teer från den brittiska tetraditionen. Det hade varit kul att höra lite recensioner från Chaikhana på det området, eftersom det ändå är deras specialité.

Min kanadensiska kollektivkamrat kommer på besök till Sverige imorgon, och har bett om att få gå på tehus. Chaikhana är dyrt, men bra, och det känns som att det representerar den svenska tetraditionen bättre än t.ex. Grace. Men jag får fundera på vilket tehus jag väljer (det finns tyvärr alldeles för få att välja mellan).