lördag 18 oktober 2008

Höstkväll

Dricker ItMfT's nya song zhong dancong och förundras fortfarande av hur otroligt bra detta te är. Denna gång harmoniserade min gong-fu verkligen med bladen. Rik, nästan tjock konsistens, utsökt rostning och munvattnande hui gan. Tyvärr tie luohan, yulan dancong mfl, ni förlorar era höga platser i mitt hjärta till detta song zong. Måste köpa på mig mer när ekonomin tillåter.

Designade även om min plantskolebonsai ikväll. Köpte den som en starter rätt billigt och försökte styla den till en typisk trädform. Dock tyckte jag efter ett tag att den stilen inte passade stammen, som var typiskt snirklig för att inte säga tillgjord. Då gjorde jag istället om den till något som påminner om literati-stilen. Höll på lite experimentellt med bonsai för några år sedan men är inte särskilt kunnig. Här är en förbild och en efterbild, den första är inte så bra, men jag tror ni förstår:

Före:


Efter:


Varför skriver jag om växter i en teblogg? Jag tror att växter, både snittblommor och krukväxter kan vara stämmningsskapande tillbehör vid tedrickning. Jag hoppas att denna bonsai ska kunna vara en bättre tekompanjon nu med den nya stilen. Ibland blir det någon av de andra växterna i samlingen eller kanske en fin sten. Dessa tillbehör kan påminna om vackra landskap. Växtodling kan också vara kultivering av gong-fu, precis som te.

3 kommentarer:

Fredrik Busk sa...

Har länge funderat på att skaffa en bonsai att vårda! Håller med dig om likheterna mellan att vårda en bonsai och att brygga te =)

Tekoppen sa...

Antonio, om du vid lämpligt tillfälle förklarar termen hui guan så skulle jag bli väldigt glad :)

Antonio Dahlin sa...

Det finns en bra definition på babelcarp

Personligen tror jag att jag blivit bättre och bättre på att känna hui gan. Detta allt eftersom eftersmak får större betydelse i mitt tedrickande. Många bättre teer tycks ha denna egenskap, men det gäller att man lyckas med bryggningen. Särskilt bra sheng puerh och finare oolong har denna egenskap verkar det som.

Om någon har någon annan uppfattning, dela gärna med er :)