måndag 6 oktober 2008

Ett nytt fenghuang dancong song zhong

I ett försök att avdramatisera hela recensionsprocessen och samtidigt kondensera mitt skrivande till en mer läsbar form, kommer nu en ny typ av te-inlägg. Som ni ser gick det jättebra redan från första meningen…

Detta är det andra fenghuang dancong song zhong jag provat och ligger i en högre prisklass än det förra. Dancong är en grupp teer som ligger mig mycket varmt om hjärtat och därför var det extra spännande att få smaka en ny variant. I all ärlighet har den vid första anblick mycket gemensamt med In the Mood for Tea’s lägre grad. Men denna grad är långt mer finstämd och djup. Redan de torra bladen avger en rik, fruktig doft. Och som man kan se på bilden nedan, är det ett även ett mycket vackert te.



Källvattenrik klarhet med subtila inslag av tropiska frukter. Detta inramas med en gedigen rostad ton som jag kopplar till cederträ. Teet värmer, genom qi snarare än genom vattentemperatur, och ekar viskande en lång stund efter sväljning. Som ni märker snålar jag inte på adjektiven. Och jag förbehåller mig rätten att spendera dem som jag behagar. Vilket leder till att vissa teer tilldelas fler sådana än andra. Och det beror endast på mitt personliga tycke.



Jag brygger det som jag brukar brygga dancong, 95 gradigt vatten, cirka 40% fylld gaiwan, korta dragningar. Ett kvalitétsmärke är att det är mycket lättbryggt. Långsamt skalar man av de rostade lagren.



Denna grad av song zhong verkar påverka många entusiaster djupt. Jag känner till ett flertal som anser att det har elexirliknande egenskaper. Jag kopplar istället nektarlika kvalitéer till det.

Det kostar därefter, cirka 300 kr. Men i likhet med alla bra teer i den högre prisklassen är det absolut värt priset. Men det är därför inget vardagste, utan det kräver sin tid och mentala fokusering. Det härliga är att det faktiskt lönar sig att ge högklassiga teer tid. Detta song zhong är inget undantag och bjuder till en kontemplativ upplevelse.

2 kommentarer:

Tekoppen sa...

Jag fick provsmaka detta song zhong hos ItMfT, men tyvärr råkade det bli underbryggt vilket - i kombination med att jag var förkyld - gav mig en väldigt vag uppfattning om smaken. Din upplevelse av teet gläder mig att läsa om och ta del av. Tack!

TeBloggaren sa...

Jag håller med om att detta är ett fantastiskt DanCong, och ett av de bästa oolongerna jag har smakat över huvud taget.

Det lär komma en recension hos mig också så småningom. Men jag har funderat på en sak - så vitt jag har förstått det så är "Song Zhong" en referens till tebuskarnas ålder, och inte till aromen, som brukligt är för ett DanCong. Men det verkar ändå vara ett specifikt tenamn på samma sätt som Mi Lan. Undrar hur det kom sig att Song Zhong hamnade utanför namngivarstandarden.