tisdag 7 oktober 2008

Min första tebricka

Här är en bild på min nyinköpta tebricka vid bryggstationen hemma. Äntligen slipper jag hålla på med skålar, underlägg, dukar och annat krångel. En vacker, inspirerande scen för gong-fu bryggning där design och funktion gifter sig perfekt. Jag känner dock till att flera "avancerade" tedrickare avsagt sig tebrickor för andra enligt dem stilrenare former. Själv tycker jag faktiskt att den är oerhört stilren. Bambu inger en gedigen känsla. Till höger kan även skådas den fina Aquagrad som jag fick i födelsedagspresent. Fler ord om den kommer senare.

9 kommentarer:

Tekoppen sa...

Är det en av de nya tebrickorna från ItMfT? Scenen du fotograferat är verkligen vacker och stilren!

Antonio Dahlin sa...

Tack! Ja den är från itmft. Dock fanns denna medelstora modell endast i ett prov-ex, som nu står hemma hos mig. Dom har andra fina tebrickor, men de flesta är av den mindre storleken. Men tydligen skulle de ta in fler av den denna modellen ganska snart, då den är mångsidig och bra.

Tekoppen sa...

Oki. Jag håller mig nog till lilla modellen, som jag ska önksa i födelsedagspresent framöver. Hur är det med läckor och dylikt?

Anonym sa...

Mycket vacker bricka tycker jag, och stilren. Min är mer sirlig.

Hur tömmer man den, är det ett tråg under?

Antonio Dahlin sa...

tekoppen:
de mindre modellerna är nog väldigt smidiga. brickan läcker ingenting så vitt jag vet och har inte heller några sprickor. men jag är medveten om att brickor i helträ kan göra det med tiden. denna var ju inte heller så jättedyr(bra!), så det ska bli intressant att se hållbarheten. kan tillägga att den luktar rätt gott när varmt vatten träffar den.

anders:

själva bambulådan är tråget, men det är inget platstråg i botten som hos vissa modeller. jag gillar att den faktiskt är i helbambu, då jag har en förkärlek till rena naturmaterial. dock finns det ju fördelar med plast/metalltråg helt klart.

Unknown sa...

Som relativt nybliven tefantast är jag glad att jag hittat till din blogg! Är lite nyfiken på vattenkokaren på bilden, kan du ställa tempen steglöst? Vad är det för märke och var hittade du den?
Själv har jag en philips som man kan ställa på 40, 60, 80 och 100 grader.

/V.

Antonio Dahlin sa...

ville:

Kul att du hittat hit! Det är alltid roligt och trevligt när läsare kommenterar. Det kommer ett litet kort inlägg om kokaren snart, men det är en Aquagrad av märket Dirt Devil, nån tysk firma. Jag fick den i present och den köptes på In the Mood for Tea. Den har inte steglös temperaturreglering, men med 5 graders intervall från 30-100 grader, samt en sjysst värmehållningsfuktion. Dock en dum designtabbe mellan kokare och platta, men dem ger 2 års garanti på den, vilket är en ok kompensation. Vad tycker du om Philipskokaren?

Anonym sa...

Aquagrad vattenkokar från Dirt Devil finnes nu på www.selmishop.se

Jättebra vattenkokare!!!!

Antonio Dahlin sa...

Dock kan man köpa den på In the Mood for Tea på nortullsgatan i stockholm för cirka 300 kr billigare än på selmishop.