tisdag 7 oktober 2008

Ny zishakanna

Idag införskaffade jag min andra yixingkanna och är min första riktiga kvalitétskanna. Oerhört fin och faktiskt har jag redan nu upplevt stor skillnad mellan den och gaiwan. Detta trots att den är helt "unseasoned". Det härleder jag främst till kannans värmehållande kapacitet samt det faktum att man kan hälla hett vatten på den. Nu till den svåra frågan: Vad ska jag dedikera den till? Valet står mellan dancong och grön puerh, med hänsyn till formen och lertypen. Eventuellt yancha. Men jag tror inte att den är lika optimal till yancha som den är till dancong eller shengpu. Jag är ju egentligen mer för dancong än för grön puerh. Dessutom borde ju dancong och gong-fu kannor passa ihop som handen i handsken, eftersom gong-fu bryggning, precis som dancong har sitt ursprung i Guangdong.



Vissa menar att dancong görs bäst i gaiwan och att puerh alltid tjänar på att bryggas i zishakannor. Dock måste jag säga att även om det sheng från 2002 jag bryggde i den idag blev klart bättre, blev även dancong song zhong det. Song zhong blev djupare, lenare med mer påtaglig eftersmak och halskänsla, ev något mindre aromatiskt. Sedan tror jag att dancong är något hälsosammare än grön puerh, iaf sådant som är under säg 10-15 år. Några förslag, kommentarer eller åsikter? Svår fråga helt klart...puerh är mer en given succé tror jag, men dancong är ju så gott, nyttigt och mindre mainstream. Just nu iallafall.

2 kommentarer:

Tekoppen sa...

Vilken skönhet! Jag gillar verkligen zisha-kannor som har ett "trumpet" utseende.

Anonym sa...

Jag dras till de päronformade själv, men den här var mycket fin.