onsdag 11 juni 2008

Pre-qingming Gaoshan xiangcha



Namnet, som betyder nåt i stil med "väldoftande höglandste", avslöjar till viss del dess egenskaper. Det finns enligt uppgift vissa likheter mellan detta och Tianmu green. Nu var det väldigt länge sedan jag senast provade Tianmu green, men så vitt jag minns är både bladens utseende, samt teets allmänna karaktär tämligen lika. Dock kan jag tänka mig att detta fräsha pre-qingming te är klarare och dess aromer mer betonade.

Qingming är för er som inte känner till det, en festival i Kina för att hedra de som gått bort. Gröna teer som plockas före festivalen anses vara allra bäst. Teets torra blad ser ut som små flagor och består av halvintakta till intakta blad.




Aromen är relativt påtaglig med starka inslag av kastanj och örtighet. Det är fylligt och väldigt sött i jämförelse med de teer jag är van vid att dricka. Det har ganska starka inslag av ångkokta, gröna grönsaker.

Trots att det är ett grönt te, uppfattar jag det ändå som ganska koncentrerat. Personligen kan jag ibland bli lite sur i magen av vissa väldigt lågoxiderade, lågrostade teer så jag doserar ganska sparsamt och dricker varken på tom mage eller direkt efter måltid.

Mina bryggparametrar är att endast lätt täcka botten av gaiwan med ett tunt lager, 85 gradigt vatten och rätt snabba dragningar. Det kan bryggas ungefär 3 gånger. När man brygger gong-fu kan man gå lite högre i temperatur, iallafall när det är högklassiga gröna teer. Kom ihåg att locket på gaiwan ska vara av under bryggning. Pre-qingming gaoshan xiangcha är prisvärt och mångsidigt, men inte alltid 100% behagligt för min mage.

1 kommentar:

Anonym sa...

jätte intressant läsning, ser fram emot nya inlägg!