onsdag 11 juni 2008

Preludium till kommande inlägg :)

Nu har jag tagit mitt eget råd och införskaffat lite säsongsfärska gröna teer. Jag är som tidigare nämnt ingen stor fantast av gröna och vita teer, då mitt hjärta ligger hos de något mer chi-starka, complexa oolongteerna som dancong och yancha. Men det finns något speciellt med att köpa te i säsong, i synnerhet om hållbarheten är begränsad som hos grönt te. Jag tog alltså en sväng förbi In the Mood for Tea och köpte Steamed Green och Gaoshan Xiangcha, givetvis förpackade i lufttäta påsar. När man öppnar en sådan påse med färskt grönt te, möts direkt man av en rik och fräsch arom. Många som tycker att grönt te smakar tråkigt gammalt hö har troligen provat te som kommer från ställen där man har sämre koll på produktionsår, skördeperiod och korrekt förvaring.

Inga kommentarer: