söndag 1 juni 2008

Zhongshan campher scent 2003/2004

Detta var det första puerh jag provade. Jag hade tidigare läst om puerh och kände till grunddragen. Fick provsmaka och den otroligt spännande smaken gjorde att jag nappade direkt. Jag köpte en 120 grams bit av tekakan. Drack av detta te och fördjupade mig i puerhvärlden på bloggar och forum.



Detta te är ett sheng puerh som enligt uppgift är från 2003 eller 2004. Några år på nacken, men ändå rätt ungt mätt med puerhmått. Min nuvarande, dock ringa, kunskap om puerh säger mig att det har förvarats på en tämligen fuktig plats då dess patina och grad av lagring är väl långt gången med tanke på dess ringa ålder. Kakan är mycket hårt pressad och har hittills inte lyckats bryta upp teet utan att skada tebladen. Mr Chan Kam Pong, känd online som Cloud och världkänd puerhexpert visar i en video hur man bryter en sheng discus och där är kakan kompakt, men spröd. Puerhkniven penetrerar lätt hela bingkakan. Han lyckas bryta loss bitar med hela fina blad. Detta är inte möjligt med detta te. Istället får man flaka av lagom stora bitar.

Mina bryggparametrar är: 90 mL gaiwan, uppkokt vatten och snabba dragningar som brukligt med oolong. Dock slänger jag de tre första bryggningarna och teet blir som bäst från och med bryggning fem. Teet har en trevlig, skogartad arom, med starka inslag av cederträ. Det kan även skönjas en kalkstensartad arom vilket jag ser som ett resultat av förvaringen. Gaiwanlocket avger en fräsch rökighet. Smaken är fyllig och söt, dock med en något sträv konsistens, vilket inte är riktigt angenämt. Bryggden är hyfsat klar, men med en hel del småsmul. Smaken dröjer sig kvar länge.





Det kan bryggas många gånger, vilket är trevligt. Jag gillar sötman och det tydliga cederinslaget, samt teets goda hållbarhet. Dock är det något kärvt för magen, särskilt om man dricker mycket på tom mage. Det är något för smuligt och kompakt för min smak, då jag gärna ser att tebladen förblir intakta. Särskilt när man talar om ett 4-5 år ungt sheng.

Slutligen vill jag kommentera namnet. Mina eftersökningar gav inga resultat på Zhongshan campher scent 2003 alt 2004. Zhongshan förefaller inte vara något särskilt känt berg. Vidare anges inte fabriksnamnet, t.ex. Haiwan, Mengyang gyoyang, Menghai etc. Att teet kommer från Yunnan säger kanske inte så mycket då i princip all puerh kommer från provinsen. Lagringsort vore också av värde. Att denna information sällan anges i västerlänska tebutiker är troligtvis inte av illvilja hos de annars seriösa tehandlarna. Det har troligtvis att göra med att denna information helt enkelt inte inte efterfrågas av konsumenten. Vilket jag hoppas det blir ändring på i framtiden för både handelns och kosumenternas skull. Men då konfronteras man dock med förfalsknings- och misinformationsproblematiken istället, men förhoppningsvis borde ett väldunderättat tecommunity kunna hantera detta.

Zhongshan campher scent 2003/2004 är ett kul intro till sheng puerh men jag hoppas på att stöta på mer högklassig sheng i framtiden. Det vore särskilt spännande att få tag på stenpressad, wild arbor/ekologisk, vällagrad sheng.

Inga kommentarer: